Poškrábaný lak na autě – to zkrátka nechceš. Punc novosti je pryč, riziko rezivění karoserie stoupá a v případě prodeje auta přicházíš o peníze. Jiný příběh ještě je, pokud máš veterána jako investici, kde každý škrábanec snižuje jeho hodnotu a stojí tě nemalé peníze…
Jaká je vůbec anatomie laku, jaké škrábance existují, jak se jich zbavit a hlavně, jak jim předejít – to je téma tohoto článku. Příjemné čtení.
Většina aut má čtyři vrstvy laku
Drtivá většina současných aut má na sobě 4 vrstvy laku. Anatomie je taková, že základní barva tvoří ochrannou a spojovací vrstvu mezi základním materiálem a druhou vrstvou, která už se liší podle barvy auta. Třetí vrstva laku je pro ochranu před škrábanci ta nejdůležitější. Čtvrtou vrstvou je vosk, který dodává tvému autu lesk a určitou ochranu před vnějšími vlivy.
Samotné škrábance a vrypy v laku pak mají nejrůznější původ. Čím jsou hlubší, tím se samozřejmě náročněji odsraňují.
TIP K PŘEČTENÍ: Polep veteránů, rallye a tuning aut – tady hraje kvalita polepu prim. Pokud se někde nevyplácí šetřit, pak je to tady – při polepu veteránů, rallye aut a tuning aut musí být kvalitu fólie i samotného polepu prvotřídní.
Na jaké škrábance můžeš narazit a jak se jich zbavíš
DROBNÉ ŠKRÁBANCE
K takovým škrábancům, které zasáhnou jen povrchovou vrstvu laku, přijdeš raz dva – hrubé kartáče v myčce, keř nebo větev zasahující do cesty nebo když se klíčem netrefíš do zámku. Naštěstí takové škrábance nemají obvykle horší následek, než vizuální. Zároveň se jich můžeš rychle zbavit:
- a to buď za pomocí leštícího vosku s obsahem malých abrazivních částeček
- nebo retušovacími fixy a pery, které můžeš téměř vždy aplikovat na jakoukoliv barvu laku
STŘEDNÍ ŠKRÁBANCE
Tady už jde do tuhého. Například odlétající kamínky, krupobití, hlubší rýha od klíčů, … To vše ti způsobí škody jdoucí za hranice vosku a barvy samotné. Zároveň se hraje o čas, protože postižené místo může začít rezivět. Každopádně i v tomto případě ti pomůžou speciální retušovací pera a leštěnky s odpovídajícím množstvím abraziva. Není však ostudou už tuto opravu svěřit do rukou odborníka.
HLUBOKÉ ŠKRÁBANCE
Pro každého majitele novějšího auta hotová noční můra. Hluboký škrábanec, který projde všemi vrstvami a dostane se až na kovový základ. I tady platí, že musíš rychle reagovat kvůli oxidaci, každopádně pokud nejsi zkušený kutil, sám se do opravy nepouštěj. Potřebné brusné pasty, brusné kotouče, barvy, laky a leštěnky sice seženeš v mnoha obchodech, ale bez šikovných rukou a důkladné opravy můžeš své auto akorát tak znehodnotit.
Oprava hlubokých škrábanců na autě
Pokud se však do opravy pustíš, tady máš alespoň krátký návod, jak na to:
- větší vrypy a škrábance – brusnou pastu nanášej pomocí hadříku na poničený lak a krouživými pohyby ji roztírej. Brusnou a pak i leštící pastu nanášej opakovaně a celý postup prováděj znovu a znovu, dokud nedosáhneš požadovaného vzhledu tvého auta.
- opravdu hluboké rýhy v laku – využij pastu v kombinaci s brusným kotoučem. Pomocí brusných kotoučů zbrousíš lak na jeho podkladovou barvu, čímž srovnáš rýhu. Dále nanes speciální karosářský tmel a nech ho pořádně vytvrdnout. Poté jej brusnými kotouči přebrousíš. Přetmelené místo přestříkej autolakem v potřebném odstínu. Nezapomeň, že barvu musíš nanášet ve vzdálenosti alespoň 30 cm od povrchu karoserie.
Nejlepší je škrábancům předejít = ochrana laku s wrap fólií
Pro ochranu svého laku auta si můžeš vybrat čirou transparentní folii o síle až 200 mikronů. Ta ti zajistí vysokou ochranu všech částí auta a zároveň nemění jeho vzhled. Nemusíš tak řešit, ani při celopolepu auta, zápis těchto fólií v technickém průkazu. Navíc:
- čiré transparentní folie můžeš pomocí brusných past a kotoučů renovovat stejně jako klasický lak auta, a to i opakovaně během celé jejich životnosti
- po odborném odstranění folie nezůstávají na karoserii žádný stopy = lak je jako nový
Nebo můžeš zvolit jiný typ ochranné wrap folií o síle až 300 mikronů.
TIP K PŘEČTENÍ: „Na kvalitě si zakládáme,” říká Olga Lapková, majitelka firmy FoilWrap. Jaké jsou možnosti polepů? Na co je potřeba dávat si při výběru fólie pozor? Proč tolik dbáme na osobním přístupu? … O polepech aut tentokrát přímo s majitelkou pražské firmy FoilWrap, Olgou Lapkovou. Mrkej na to.
Proč se ti ochrana laku s wrap folií vyplatí
- wrap fólie chrání tvůj lak proti drobnému mechanickému poškození = škrábancům, rýhám, tečkám a odřeninám
- ochranné wrap folie chrání karoserii před účinky UV záření, které způsobuje blednutí původního autolaku
- ochranné fólie aut prodlužují životnost celé karoserie = pomáhají zachovat původní barvu vozu, jeho pěkný vzhled i finanční hodnotu (ideální je aplikace na nový lak)
- polep auta ochrannou fólií je levnější než opravy škrábanců přelakováním. Navíc zachovává jednotný odstín laku (při nastříkání se mohou barvy dílů lišit)
- životnost ochranných wrap folií na auto je minimálně 5 let. Kdykoliv si fólie můžeš nechat snadno odlepit, nebo vyměnit za nové
Polep aut Praha. U nás dostaneš 100% kvalitu
Používáme ty nejkvalitnější samolepící ochranné folie na auta, a to od značek 3M, Avery, Oracal, XPEL, SunTek, ISEE2, KMPF… Vybírat si můžeš z obrovského množství vzorníků, máš záruku stálé sytosti barev, výdrže 5 až 7 let a nehořlavosti.
Chceš i ty chránit lak svého auta kvalitní wrap fólií? Kontaktuj nás
Přijeď a domluvíme se. Nebo nám zavolej. Odpovíme ti na vše, co potřebuješ vědět a uděláme předběžnou cenovou nabídku. Vše k tvé plné spokojenosti.